یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۲:۲۰:۴۰

درآمد ناخالص کشور از دریا 2 درصد است

باشگاه خبری فراساحل: رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم‌جوی در مراسم افتتاح اولین همایش توسعه پایدار دریا محور نگاه جهانی به اقیانوس‌شناسی و علوم و فنون دریایی را خواستار شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مانا، دکتر وحید چگینی در اولین همایش توسعه پایدار دریا محور در محل دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بحث حضور در جنوبگان را به بحث توسعه دریا محور و اقتصاد مقاومتی پیوند داد و حضور و مشارکت بیشتر جمهوری اسلامی ایران در نگاه جهانی به اقیانوس‌شناسی و علوم و فنون دریایی در طرح‌های اقیانوس هند را خواستار شد. وی جنوبگان را پنجمین قاره از نظر وسعت و سردترین، مرتفع‌ترین، خشک‌ترین و پربارترین قاره جهان از نظر منابع معدنی عنوان کرد و گفت باید قبل از آن که راه ورود بر قاره جنوبگان بر ما بسته شود با حمایت دولت و مجلس، پایگاه علمی و تحقیقاتی در قطب جنوب ایجاد کنیم.

وی در خصوص اقتصاد مقاومتی در بحث اقیانوس‌شناسی و توسعه دریا محور اظهار داشت: ما باید مسایل را کلان‌تر از سطح دریا ببینیم؛ بحث اقیانوس‌شناسی یعنی علوم و فنون دریایی، و باتوجه به مشاع بودن اقیانوس‌ها، باید از این منابع بهره‌برداری شود. دکتر چگینی گفت: ما می‌توانیم از دریا به عنوان یکی از حوزه‌های که اقتصاد مقاومتی بر آن تکیه می‌کند استفاده کنیم؛ بنابراین پژوهش و توسعه در اقتصاد مقاومتی می‌تواند نقش زیادی ایفاد کند. وی با بیان این مطلب که طی تحقیقی که در پژوهشگاه انجام شد مشخص شد که درآمد ناخالص کشور از دریا دو درصد است، تصریح کرد: ما باید در برنامه توسعه ششم سهم دریا را بیشتر کنیم و تلاش شود این سهم به ده درصد برسد.

دکتر چگینی با بیان این مطلب که دریا معنی و مفهوم زیادی در اقتصاد ما دارد و باید در این راستا فرهنگ‌سازی کرد و مسوولان به این حوزه باید اعتماد بیشتری داشته باشند، گفت: دریا اهمیت راهبردی در اقتصاد هر کشوری می‌تواند داشته باشد. وی در ادامه صحبت‌های خود برای توسعه دریا پایه کشور، شناخت بیشتر از دریاهای پیرامونی و ظرفیت‌های فرامنطقه‌ای در کشور را به عنوان رسالت متخصصان علوم و فنون دریایی و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم‌جوی عنوان کرد. وی بحث صنایع اقیانوسی در منطقه مکران، تولید انرژی از جریان‌ها، پیش‌بینی جریان‌ها، مدل‌سازی جریان‌ها، امواج جزر و مد، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، سامانه تولید داده‌های اقیانوسی و ایجاد ناوگان ملی تحقیقات دریایی از مهم‌ترین مباحث دریایی و اقیانوسی در راستای توسعه دریا پایه کشور اعلام کرد. وی افزود: ما باید به سمت کارهای منطقه‌ای و بین‌المللی برویم واز سطح ملی فاصله بگیریم و باید سطح فعالیت‌های تحقیقاتی را به سطح جهانی ارتقا دهیم که در این راستا پژوهشگاه، مرکز منطقه‌ای اقیانوس‌شناسی غرب آسیا را ایجاد کرد.



  کد خبر : 455
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :